vineri, 28 august 2015

Cartea de pe noptiera: Inauntrul regatului, viata mea in Arabia Saudita - Carmen Bin Laden



Atunci cand am vazut aceasta carte mi-am pus intrebarea fireasca "o fi vreo legatura sau doar coincidenta de nume?" Raspunsul este foarte simplu: da, exista o legatura, autoarea a fost cumnata lui Osama Bin Laden. Am citit cartea cu sufletul la gura, mi-a placut, uneori m-a revoltat ce-am citit pentru ca realitatea prezentata acolo este foarte diferita de a noastra.

Carmen Bin Laden, nascuta dintr-o mama iraniana si un tata elvetian, a fost casatorita cu unul din fratii lui Osama, pe numele sau Yeslam. Povestea lor de dragoste a inceput in anul 1973, iar la sfarsitul aceluiasi anul cei doi pleaca in America pentru a se inscrie la universitate, urmand ca in '74 sa se casatoreasca. 
M-a surprins foarte mult felul in care s-a desfasurat nunta lor: a avut loc in Jeddah, orasul de bastina al Bin Laden-ilor (avand loc aici "n-ar mai fi existat nici un dubiu ca regele acceptase in mod oficial casatoria lui cu [...] o straina"), in aceeasi zi cu nunta surorii lui Yeslam, Carmen neputand sa-si invite nici un prieten din cauza procesului anevoios de obtinere a vizelor, iar atunci cand au semnat actele, ea a asteptat in masina, Yeslam si fratele lui au intrat in cladire, ulterior ei i-a fost adus registrul, a semnat si gata, erau casatoriti. Cat de ciudata e treaba asta pentru noi? Plus multe alte detalii pe care nu vi le dezvalui pentru a nu va spulbera din placerea lecturii.

S-au intors in America, au avut prima fetita, Carmen si-a abandonat studiile, sfatuita fiind astfel de medic, Yeslam si le-a continuat, iar in 1976 s-au mutat la Jeddah.

De aici, lectura devine si mai interesanta. Carmen era obligata sa respecte traditiile sotului ei si purta abaya (haina aceea lunga din care se vad doar ochii) ce ii dadea un sentiment apasator. Si nu numai obiceiul asta o facea sa se sufoce, ci si altele precum faptul ca nu putea parasi casa nici macar pentru cumparaturi (servitorii se ocupau de asta), insa ea a sperat ca toate astea se vor schimba in curand, tara fiind in plina dezvoltare ("Imi inchipuiam ca societatea saudita avea sa paseasca in lumea moderna, la fel cum facusera si alte tari"), dar lucrurile s-au indreptat intr-o directie total opusa. Bineinteles ca detalii ale vietii de acolo sunt mai multe. Autoarea face dezvaluiri si despre fratii sotului sau, incluzandu-l pe Osama, chiar daca nu avea contact des cu el.

De asemenea, gasim un capitol dedicat seicului Mohamed, tatal lui Osama si al lui Yeslam. Ne povesteste despre cum a venit acesta in Arabia Saudita ca simplu muncitor si-a fondat una dintre cele mai mari firme de constructii din Orientul Mijlociu, despre relatiile lui cu familia regala si multe altele, folosind numai cuvinte de admiratie la adresa lui.

La final aflam despre lupta ei pentru libertate, divortul lor care a durat mai multi ani, despre faptul ca Yeslam se schimbase, devenind barbatul tipic musulman, etc.

Am incercat sa va spun pe scurt despre carte, fara a va rapi din placerea lecturii, sper c-am si reusit. De asemenea, sper ca am sadit in sufletele voastre dorinta de a o citi. :D

O gasiti pe www.libris.ro, cu o reducere de 69%, la pretul fabulos de 9 lei. AICI 
Nu uitati ca cei de la libris au transport gratuit indiferent de valoarea comenzii, iar acum gasiti o gramada de reduceri acolo (spre exemplu, cartile Editurii Nemira au reduceri de pana la 75%).

V-am pupat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc pentru comentarii, pupici.